Del&bruk

torsdag 18. februar 2010

Goggle-buzz nok en "si-hva-du-gjør" tjeneste?

Mens jeg grubler på hvordan jeg best kan bruke sosiale nettverk og de digitale godbitene best for elevene mine, kommer jeg over litt nyheter.( nytt for meg i hvertfall). Nrkbeta.no, nrk sin sandkasse for digitale nyvinninger, omtaler Google buzz.

Den blir beskrevet som en blanding av Twitter, Facebook, Gowalla og Foursqare. Den sistnevnte er så vidt jeg har funnet ut en reklametjeneste som google har.

Google omtaler selv Google buzz slik:"share what you are thinking".....Har vi ikke ganske mange av de tjenestene fra før? Marius Arnesen på nrkbeta uttaler i en artikkel at vi har alt som buzz kan gi oss fra før, men nå kan en kombinere mye av det i en ny tjeneste. Youtube, Wave, Gmail og Maps er integrert i buzz slik at at en kan få opp automatiske meldinger fra disse i buzz.

Det er mulig å geo-posisjonere meldinger, samkjøre med Google maps som gjør at du kan få opp f.eks. på Iphonen din hvor vennene dine sitter og buzzer. Det er ikke mye som kan skjules i den digitale verden.

Hva skal vi så bruke den nye tjenseten til? Blir det en ny tjeneste i tillegg til Twitter, Facebook osv. eller skal vi bytte ut alle disse med buzz? Hvordan skal vi vite hvor venne våre er å treffe? Helt sikkert vet vi bare; det kommer mer nytt på denne fronten stadig vekk. Vi må bare skjerpe oss og følge med.

Google viser oss hvordan vi skal bruke Buzz i Youtube

1 kommentar:

  1. Aldri høyrt om google-buzz eg, før eg les om det her hos deg ;) Umiddelbart tenkjer eg at dette er eit forsøk på å komme opp med noko nytt i den raske utviklinga, utan at innhaldet i tilbodet eigentleg er nytt. Så eg tenkjer som deg at desse tenestene har vi.

    Håpar i framtida at vennene mine kan halde fram med å seie kvar dei er, og at eg ikkje treng å bruke google-buzz for å finne ut kor eg kan finne dei.

    Men eg er samd i at vi må fylgje med. Om vi føler oss litt oppdaterte no i samband med arbeidet med ikt-studiet kan vi fort bli utdaterte om vi ikkje held fram med å å fylgje med etter eksamen og. Fint med blogg då, så kan vi tipse kvarandre ;-)

    SvarSlett